Keresés a Bibliában

5Ekkor így szóltam:
»Jaj nekem, végem van!
Mert tisztátalan ajkú ember vagyok,
és tisztátalan ajkú nép között lakom,
mégis a Királyt, a Seregek Urát látták szemeim!«

9Erre így szólt: »Menj, és mondd ennek a népnek:
‘Hallván halljatok, de ne értsetek,
és látván lássatok, de ne ismerjetek!’

3Tábort ütök körülötted,
őrhelyekkel veszlek körül,
és sáncot emelek ellened.

4Fojtott hangon a földből szólsz,
és a porból alig hallatszik beszéded;
úgy hangzik hangod a földből, mint szellemé,
és a porból suttog beszéded.

KNB SZIT STL BD RUF KG

Jegyzetek

6,9 A próféta nem fogja tudni feltartóztatni az ítéletet.


78

1Maszkíl Ászáftól.
Figyelj, népem, tanításomra,
hallgassatok szám szavára.

KNB SZIT STL BD RUF KG

Jegyzetek

78,1 A közösség a fogság után az istentiszteleten saját történetére emlékezik. Isten nagy tetteit és az ősök történeteit hallgatva megtanulja, hogy saját helyzetét megértse, és magatartását felülvizsgálja. Erről szól a történelmi prédikáció, amelyet bölcsességi ének formájában őrzött meg a hagyomány. A szerző mintegy katekézist ad oly módon, hogy Izrael történetéből epizódokat helyez egymás mellé, az egyiptomi kivonulástól (Kr. e. 1250) Dávid királyságáig (Kr. e. 1000-961). Hallgatóit így szembesíti saját hitetlenségükkel.

78,1 Ászáf: vö. 50,1. – A zsoltáros tanításának célja, hogy a megelőző korok eseményeit hitbeli döntések sorozataként mutassa be.


105

1ALLELUJA!
Áldjátok az Urat, hívjátok segítségül nevét,
hirdessétek a nemzetek közt műveit!

KNB SZIT STL BD RUF KG

Jegyzetek

105,1 Tanító jellegű himnusz a fogság utáni idők szertartásából. Izrael saját múltjának nagy állomásait ünnepli, és azt mint ígéretekkel teli szent történelmet jeleníti meg. Felidézi az eseményeket az ősatyáktól Józsefen keresztül Egyiptomig, majd a kivonuláson keresztül a pusztába (a Sínai szövetségkötést nem!).

105,1 Vö. 1 Krón 16,8-22.


106

1ALLELUJA!
Áldjátok az Urat, mert jó,
mert irgalma örökkévaló.

KNB SZIT STL BD RUF KG

Jegyzetek

106,1 Liturgikus szöveg, a fogság utáni közösség panasza és bűnbánati imája. A hívők bűnvallomása átfogó (7-46): nem csak saját vétkeiket nevezik meg, hanem népük történetéből a múltban elkövetett vétkek nyolc állomását is, az egyiptomi kivonulás és a honfoglalás között. Az atyák bűneire való emlékezés (amely akár a sajátjuk is lehetne) nemcsak azt mutatja meg, hogy a hűtlenség a lázadás az ember természetéhez tartozik, hanem mindenekfölött azt, hogy a hűség, az igazságosság, az irgalom Isten természetéhez tartozik. A zsoltár feltételezi Mózes könyveinek ismeretét, bár sorrendjében és szemléletében néha eltér attól.


114

1ALLELUJA!
Amikor Izrael kivonult Egyiptomból,
Jákob házanépe az idegen nép közül,

KNB SZIT STL BD RUF KG

Jegyzetek

114,1 Ezt a himnuszt a »honfoglalás ünnepén« énekelték (vö. Józs 3,1-6,27), a Vörös-tengeren való átkelés (a pusztai vándorlás kezdete) és a Jordánon való átkelés (bevonulás az ígéret földjére) emlékünnepén. A szöveget később átdolgozták.