2»Minden hiúság, mondja a Prédikátor,
csupa hiúság, minden csak hiúság!
3Mi haszna az embernek minden vesződségéből,
amellyel bajlódik a nap alatt?«
4Nemzedék elmúlik és nemzedék érkezik,
a föld pedig mindig megmarad.
5A nap felkel és lenyugszik,
majd visszasiet helyére, s ott újra felkel.
6Dél felé kerül, majd északra fordul,
mindent bejárva körben kering a szél,
és visszatér körforgásában.
7A folyók mind a tengerbe ömlenek,
s a tenger mégsem árad meg,
a helyre, ahonnan a folyók elindulnak,
visszatérnek, hogy újra folyjanak.
8A dolgok megannyian fárasztanak,
úgyhogy az ember szóval ki sem tudja mondani.
A szem nem tud jóllakni látással,
s a fül nem tud betelni hallással.
9Mi az, ami volt? Ugyanaz, mint ami lesz.
Mi az, ami történt? Ugyanaz, mint ami ezután is történik,
10és semmi sem új a nap alatt.
Senki sem mondhatja: »Íme, ez új!«
Mert megvolt az már azokban az időkben,
amelyek előttünk elmúltak.
11Nem gondolnak az emberek az elmúltakra,
s a jövendőre sem gondolnak majd,
akik még később lesznek.
16Így szóltam, és ezt mondtam magamban: »Íme, naggyá lettem, túltettem bölcsességben mindenkin, akik előttem voltak Jeruzsálemben, és szívem sok bölcsességet és tudományt sajátított el.« 17Arra törekedtem, hogy megismerjem a bölcsességet és a tudást, az esztelenséget és a balgaságot, de meggyőződtem, hogy ez is csak vesződség és szélkergetés,
18mert ahol sok a bölcsesség, ott sok a bosszúság,
s aki a tudást gyarapítja, a szenvedést is növeli.
2A nevetésről megállapítottam, hogy »esztelenség«,
a gyönyörnek pedig azt mondtam: »Miért bolondulsz hiába?«
12Akkor áttértem arra, hogy szemléljem a bölcsességet, s az esztelenséget és a balgaságot. »Mit tesz az ember – kérdeztem –, aki követi a királyt? Azt, amit őelőtte is tettek.« 13És láttam, hogy a bölcsesség előnyösebb ugyan a balgaságnál, akárcsak a világosság a sötétségnél.
14»A bölcsnek ugyanis szeme van a fején,
a balga pedig sötétben jár.«
De láttam azt is,
hogy egy véget ér mind a kettő.
17Meguntam tehát életemet, mert láttam, hogy rossz minden a nap alatt; az egész csak hiúság és szélkergetés! 18Megvetettem minden igyekvésemet, amellyel a nap alatt oly nagyon fáradoztam, mert olyan utódom lesz, 19akiről azt sem tudom, hogy bölcs lesz-e, vagy balga. És mégis ő rendelkezik majd a fáradságommal, amellyel vesződtem és szorgoskodtam. Nemde, ez is csak hiúság! 20Ezért abbahagytam, és a szívem lemondott arról, hogy a nap alatt tovább fáradozzon; 21hisz megesik, hogy valaki bölcsességgel, okosan és sikerrel végzi munkáját, azután keresetét átengedi olyannak, aki mit sem fáradt. Ez is hiúság, sőt nagy baj!
22Mert mi haszna van az embernek minden fáradságából és a szíve gondjából, amellyel emészti magát a nap alatt? 23Minden napja csupa szenvedés és bosszúság, és szíve még éjjel sem tud megnyugodni. Nemde, ez is csak hiúság?
24Nem marad egyéb jó az embernek, mint enni, inni és fáradsága mellett lelkét jól tartani. Ez is Isten kezéből érkezik. 25Mert ki tud enni és élvezni őnélküle? 26Mert annak, aki kedves előtte, Isten bölcsességet ad, tudást és örömet; a bűnösnek pedig azt a gyötrelmet és hiábavaló gondot adja, hogy gyűjtsön és halmozzon, és később olyannak juttassa, aki kedves Isten előtt. De ez is csak hiúság és szélkergetés.
3 1Mindennek megvan a maga órája,
és az ég alatt minden dolog elmúlik a maga idejében.
2Ideje van a születésnek és ideje a halálnak,
ideje az ültetésnek és ideje a kiszakításnak.
3Ideje van az ölésnek és ideje a gyógyításnak,
ideje a lebontásnak, és ideje az építésnek.
4Ideje van a sírásnak, és ideje a nevetésnek,
ideje a gyásznak, és ideje a táncnak.
5Ideje van a kő szétdobálásának, és ideje a kő összeszedésének,
ideje az ölelkezésnek, és ideje az ölelkezéstől való tartózkodásnak.
6Ideje van a keresésnek, és ideje az elveszítésnek,
ideje a megőrzésnek, és ideje az eldobásnak.
7Ideje van az eltépésnek, és ideje az összevarrásnak,
ideje a hallgatásnak és ideje a szólásnak.
8Ideje van a szeretetnek, és ideje a gyűlölködésnek,
ideje a háborúnak, és ideje a békének.
9Mi haszna van az embernek a fáradságából?
10Néztem azt a vesződséget, amelyet Isten az emberek fiainak adott, hogy azzal bajlódjanak. 11Mindent úgy alkotott, hogy helyes legyen a maga idejében. A jövőt is beléjük helyezte. Csakhogy az ember nem tudja kifürkészni Isten művét, amelyet létrehoz kezdettől fogva mindvégig. 12Úgy találtam tehát, hogy nem tehet jobbat az ember, mint hogy örvendezzen és gyönyörködjön, amíg élete tart. 13Az emberek ugyanis mindnyájan, akik esznek, isznak és fáradságuk mellett a jót élvezik, Isten ajándékát veszik. 14Megismertem, hogy mindaz, amit Isten tesz, örökre úgy marad: nem lehet ahhoz hozzáadni, sem abból elvenni. Isten pedig azért tett így, hogy féljék őt. 15Ami történt, régen is megtörtént, és ami lesz, az is megesett már, és Isten megújítja azt, ami elmúlt.16Láttam továbbá a nap alatt: hogy az ítélet helyén gonoszság, és az igazság helyén igaztalanság van. 17Azt mondtam magamban: »Az igazat is, a bűnöst is megítéli Isten, mivel mindennek eljön később az ideje.«
18Ezt mondtam magamban az emberek fiairól: Isten bebizonyítja róluk és megmutatja, hogy olyanok, mint az állatok. 19Hiszen az ember vége olyan, mint az állatoké, és mindegyikükre ugyanaz a sors várakozik: amint az ember meghal, úgy halnak meg azok is. Mindegyikben egyforma az éltető lehelet, és az embernek nincs többje, mint az állatnak, hiszen minden csak hiúság!
20Minden egy helyre vándorol,
valamennyien porból lettek
és a porba térnek vissza.
4 1Másfelől pedig láttam mindazt az elnyomást, amely a nap alatt végbemegy, és az ártatlanok könnyeit, és hogy senki sincs, aki őket vigasztalja, s nem állhatnak ellen azok erőszakosságának, mivel nincs, aki könyörüljön rajtuk. 2Az elhunytakat magasztaltam hát inkább, mint az élőket. 3De mindkettőnél boldogabbnak ítéltem azt, aki meg sem született, és meg sem látta a gonoszságokat, amelyek a nap alatt végbemennek.
4Aztán láttam az emberek minden munkáját, és észrevettem, hogy az iparkodás is alkalmul szolgál a másik irigykedésére. Ez is hiúság tehát és szélkergetés.
5A balga pedig egymásba kulcsolja kezét,
a saját húsát éli fel, és így szól:
6»Jobb egy marék nyugalomban,
mint két tele marok fáradság és szélkergetés mellett.«
13Jobb a szegény és bölcs ifjú,
az öreg és balga királynál,
aki nem tud eléggé óvatos lenni.
17Vigyázz a lábadra, amikor az Isten házába mégy! Azért járulj eléje, hogy engedelmes légy; mert sokkal többet ér az engedelmesség a balgák áldozatainál, akik észre sem veszik, ha rosszul végeznek valamit.
5 1Ne légy száddal elhamarkodott, és ne siessen szíved, hogy kimondd Isten színe előtt a szót, mert Isten a mennyben van, te pedig a földön; ezért kevésbeszédű légy!
2A sok gondot álmok követik,
és a sok szóbeszédben balgaság van.
7Ha látod, hogy elnyomják a szegényeket, tiporják a törvényt, és felforgatják a jogot a tartományban, ne csodálkozz rajta, hiszen az egyik nagy ember fölött van egy másik nagy ember, és fölöttük vannak mások, akik még nagyobbak. 8Legfelül pedig a király parancsol az egész alatta levő országnak.
9Aki pénzre éhes, nem telik be pénzzel, s aki szereti a gazdagságot, nem veszi annak hasznát; ez is csak hiúság! 10Ahol nagy a vagyon, sokan vannak, akik fogyasztják, és mi egyéb haszna van birtokosának, mint hogy a gazdagságot szemével nézheti!
11Édes az álom a munkásnak,
akár keveset eszik, akár sokat,
a gazdagot ellenben bősége
nem engedi nyugodtan aludni.
17Azt találtam tehát helyesnek, hogy mindenki egyék, igyék, és élvezze az örömet fáradsága mellett, amellyel a nap alatt küszködik élete megszámlált napjain, amelyeket Isten neki adott, mivel ez jutott neki osztályrészül. 18Sőt, ha Isten bárkinek vagyont és kincset ad, és megengedi, hogy kivegye a részét belőle, élvezze és gyönyörűségét találja fáradsága gyümölcsében, ez Isten ajándéka. 19Nem gondol ugyanis az ilyen sokat élete napjaival, mert Isten a szívét a gyönyörökkel tölti el.
6 1Van más baj is, amelyet a nap alatt észleltem, és amely az embert gyakran sújtja: 2az olyan ember, akinek Isten gazdagságot, kincset, megbecsülést adott, úgyhogy semmi sem hiányzik neki mindabból, amit kíván, de Isten nem engedi, hogy élvezze, hanem idegen emészti meg azt; ez is hiúság és gonosz csapás!
3Lehet valakinek akár száz gyermeke, és megérhet még oly sok esztendőt is, lehetnek élete napjai még olyan számosak is, ha ő maga nem élvezi a javait, és tisztes temetése sincsen, akkor azt mondom róla: »Az elvetélt magzat boldogabb nála!« 4Mert az hiába jött a világra, és elmegy a sötétségbe, a nevét a feledés eltörli, 5a napot nem látta, és nem ismerte a különbséget a jó és a rossz között.
6Még ha kétezer esztendeig élt volna is, de a jót nem élvezte: nemde egy helyre sietnek mindnyájan!
7»Az ember minden fáradsága csak szájáért volt,
de vágyát mégsem tudta kielégíteni.«
11Sok szóbeszéd van, amely csak szaporítja az üres vitát. 12Mi szüksége van az embernek, hogy firtassa azt, ami nagyobb nála, amikor nem tudja, mi szolgál javára életében, zarándoksága megszámlált napjain az időben, amely elmúlik, mint az árnyék? Hiszen ki adja tudtul neki, mi lesz majd ezután a nap alatt?
7
1Jobb a jó név az illatos olajnál,
s a halál napja a születés napjánál.
2Jobb a gyásznak házába menni,
mint a lakoma házába térni,
mert az minden embert a közös végre figyelmeztet,
s az élő ott megszívleli a jövőt.
3Jobb a komorság a nevetésnél,
mert az arc szomorúságától javul a bűnös lelke.
4Ott a bölcsek szíve, ahol gyász van,
a balgák szíve pedig ott, ahol öröm lakik.
5Jobb a bölcsnek feddését hallani,
mint a hízelgő balgák énekét hallgatni.
6Mert amilyen az égő tövis ropogása az edény alatt,
olyan az oktalan kacagása! Ez is csak hiúság!
7A zsarolás a bölcset balgává teszi,
s az ajándék megrontja a szívet.
8»Jobb a dolog vége az elejénél,
jobb a türelmes a kevélynél.«
11Jobb a bölcsesség a vagyonnál, és nagyobb előny azoknak, akik a napot látják. 12Mert amint megoltalmaz a bölcsesség, ugyanúgy megoltalmaz a pénz is; a tudomány és a bölcsesség mégis hasznosabb, mert életet ad a birtokosának. 13Szemléld Isten művét, hogy senki sem tudja egyenessé tenni, amit görbének alkotott! 14A jólét napjain élvezd a jót, a balsors napján pedig gondold meg, hogy ezt is, mint azt, Isten alkotta, azért, hogy az embernek ne lehessen jogos panasza ellene.
15Hívságos napjaim folyamán ezeket is láttam: Van igaz ember, aki igazvolta mellett is tönkremegy, és van bűnös, aki gonoszsága mellett is sokáig él.
16Ne akarj túlságosan igaz
és a kelleténél bölcsebb lenni,
hogy balgává ne légy!
17Ne légy szerfelett gonosz,
és ne légy ostoba,
hogy meg ne halj időd előtt!
19A bölcsesség több erőt ad a bölcsnek, mint a város tíz hatalmassága. 20Mert nincs a földön igaz ember, aki jót tenne, és ne vétkeznék. 21Ne is ügyelj minden szóbeszédre, hogy meg ne halld, hogyan átkoz téged a szolgád, 22hiszen magadban jól tudod, hogy te is gyakran átkoztál másokat.
23Mindezt megtapasztaltam bölcsességben, s azt mondtam: »Bölcs akarok lenni!« De a bölcsesség messzire távozott tőlem, 24még messzebbre, mint azelőtt volt, mert igencsak mély az! Ki tudná megtalálni? 25Mindent megvizsgáltam elmémmel, hogy megismerjem, kikémleljem, hogy felkeressem a bölcsességet és a tudást, és hogy felismerjem a balga gonoszságát és a dőrék tévelygését. 26Úgy találtam, hogy még a halálnál is keserűbb az asszony, aki olyan, mint a vadász csapdája: háló a szíve, karjai bilincsek. Aki Isten előtt kedves, megmenekül tőle, a bűnös azonban beleakad. 27Lám, ezt találtam, mondja a Prédikátor, amikor az egyik dolgot a másikkal összevetettem, hogy eljussak a tudáshoz,
28amelyet lelkem folyton keresett, de meg nem talált:
Embert ezer között egyet találtam,
de asszonyt ugyanannyi között egyet sem találtam!
29Csak azt találtam,
hogy Isten az embert igaznak alkotta,
de az beleártotta magát mindenféle mesterkedésbe.
1Ki olyan, mint a bölcs,
és ki találja meg a dolgok nyitját?
Az ember bölcsessége derűssé teszi arcát,
és meglágyítja a vonások keménységét.
5Aki megtartja a parancsot, nem tapasztal rosszat, a bölcsnek szíve pedig tudja, hogy eljön a számadás ideje. 6Mert minden dolog számára van idő és ítélet, csakhogy súlyosan nehezedik az emberre a baj. 7Nem tudja ugyanis, mi fog még történni, és nincs, aki megmondja neki, miként lesz majd. 8Nincs az ember hatalmában, hogy visszatartsa éltető leheletét, nincs a halál napján hatalma, és nincs a háború idején felmentés, s a gonoszság nem menti a gonoszt.
9Mindezt láttam, amikor figyelmemet mindazokra a dolgokra irányítottam, amelyek a nap alatt végbemennek, amikor ember embertársa fölött, annak kárára uralkodik. 10Láttam továbbá, hogy díszes temetésben részesültek gonoszok, akik életükben is a szent helyen voltak, és magasztalták őket a városban, mintha cselekedeteik igazak lettek volna. – Az is hiúság, 11hogy nem mondják ki az ítéletet a gonosz fölött tüstént, ezért az emberek fiai a gonoszságot minden félelem nélkül cselekszik, 12mivel a bűnös, aki a rosszat százszor is elköveti, sokáig marad életben irgalmasságból. Azt is tudom azonban, hogy az istenfélők, akik az ő színétől félnek, jól járnak, 13és hogy nem lesz jó sora a gonosznak. Napjai nem hosszabbodnak meg, hanem, mint az árnyék, úgy múlnak el azok, akik az Úr színétől nem félnek. – 14Van még egy hiúság, amely a földön adódik: Vannak igazak, akiket bajok érnek, mintha a gonoszok tetteit cselekednék, és vannak gonoszok, akik biztonságban vannak, mintha az igazak cselekedetei náluk volnának. Megállapítottam, hogy ez is hiúság! 15Dicsértem ezért az örömet, mivel az embernek úgysincs egyéb java a nap alatt, minthogy egyék, igyék és örvendezzen. A fáradsága mellett hadd kísérje őt legalább ez élete napjain, amelyeket Isten adott neki a nap alatt.
16Amint elmémet arra irányítottam, hogy megismerjem a bölcsességet, és szemléljem a hajszát, amely a földön végbemegy, úgyhogy sem nappal, sem éjjel nem jön álom az ember szemére, 17akkor Isten egész művét illetően azt láttam, hogy az ember nem tud annak végére járni, ami a nap alatt történik. Minél többet fárad az ember a keresésben, annál kevésbé tudja megtalálni, és ha a bölcs azt hiszi is, hogy tudja, mégsem jön a nyitjára.
9 1Mindezt forgattam szívemben, hogy jól megértsem: Az igazak és a bölcsek, s az ő cselekedeteik Isten kezében vannak, és mégsem tudja az ember, vajon szeretetet érdemel-e, vagy gyűlöletet.
2Minden, ami előttük van, hiúság,
mert mindenkire egy sors vár:
az igazra éppúgy, mint a gonoszra,
a jóra ugyanúgy, mint a rosszra,
a tisztára éppúgy, mint a tisztátalanra;
arra, aki áldoz, és arra, aki az áldozatokat megveti;
a jóra ugyanúgy, mint a bűnösre,
s a hamisan esküvőre éppúgy, mint arra, aki igaz esküt tesz.
7Rajta tehát! Edd jóízűen kenyeredet,
és idd jó kedvvel borodat,
mert tetteid elnyerték Isten tetszését!
8Legyenek ruháid mindenkor fehérek,
és ne hiányozzék az olaj fejedről!
11Másfelől pedig láttam a nap alatt, hogy nem a fürgéké a haladás, és nem a hősöké a győzelem. Nem a bölcseké a kenyér, és nem az okosoké a gazdagság; nem a hozzáértőké a kegy, hanem az idő és a véletlen éri utol mindnyájukat. 12Az ember nem ismeri saját végét, hanem mint a halak, amelyeket megfog a horog, és mint a madarak, amelyeket foglyul ejt a tőr, úgy kerülnek kelepcébe az emberek a baj idején, amikor az hirtelen rájuk szakad.
13Ezt a bölcsességet is láttam a nap alatt, és igen nagynak ítéltem: 14Volt egy kis város, és abban csak kevés férfi. Egy hatalmas király felvonult ellene, bekerítette, és erősségeket épített körös-körül, úgyhogy teljessé lett a megszállás. 15Volt benne egy szegény és bölcs férfi, s az bölcsességével megmentette a várost – de senki sem emlegeti már azt a szegény férfit.
16És azt mondtam: Többet ér a bölcsesség az erőnél,
akkor miért nézik le mégis a szegény ember bölcsességét,
és miért nem hallgatnak szavára?
17Inkább kell hallgatni a bölcsek csendes szavára,
mint a balgák vezérének kiabálására.
18Többet ér a bölcsesség a háború fegyvereinél,
de aki csak egyben vét is, számos jónak megrontója.
1Az elhullott legyek tönkreteszik a kenet illatát,
bölcsességnél és dicsőségnél erősebb
egy csipetnyi s ideig való balgaság.
2A bölcsnek szíve jobbra tart,
a balga szíve pedig balra.
4Ha az uralkodó haragra gerjed ellened, el ne hagyd a helyedet, mivel a higgadtság nagy hibát is helyrehoz.
5Van egy baj, amelyet a nap alatt láttam, mely tévedés a fejedelem részéről: 6Balga ember magas méltóságba jut, előkelők pedig alacsony sorban ülnek. 7Szolgákat láttam lóháton, fejedelmek pedig gyalog jártak, mintha szolgák volnának.
8Aki vermet ás, beleesik abba,
aki sövényt bont, megmarja a kígyó!
9Aki követ fejt, megsérül attól,
aki fát vág, megsebesül általa.
11Mint amikor titokban marna meg a kígyó, semmivel sem különb az, aki titkon rágalmaz.
12A bölcs szájának szava csupa kedvesség,
a balgát pedig ajka romlásba dönti;
13beszédének eleje dőreség,
és szája szavának eredménye gonosz tévedés.
15A munka kimeríti a balgákat,
úgyhogy még a városba sem tudnak eltalálni.
16Jaj neked, ország, amelynek gyermek a királya,
s amelynek főurai már reggel lakmároznak!
17De boldog az ország, amelynek királya szabad ember,
és főurai kellő időben étkeznek,
táplálkoznak és nem tobzódnak.
18A restség miatt meghajolnak a gerendák,
és tétlen kezek mellett beázik a háztető.
19A vigadozás kedvéért adnak lakomát; a bor arra való,
hogy az élőket felvidítsa,
a pénznek pedig minden engedelmeskedik.
20Még gondolatban se szidalmazd a királyt,
még hálókamrádban se gyalázd a gazdagot,
mert az ég madarai elviszik szavadat,
s a szárnyasok elárulják nekik beszéded!
2Oszd hét részre, vagy pedig nyolcra, mert nem tudod, milyen baj jön a földre.
3Ha a felhők megtelnek,
esőt ontanak a földre,
ha délnek dől a fa, vagy akár északnak,
azon a helyen marad, ahová ledőlt.
4Aki folyton a széljárást lesi, sohasem vet,
aki mindig a felhőket nézi, nem jut el az aratáshoz.
6Vesd el vetőmagodat reggel,
és estig ne pihentesd kezedet,
mivel nem tudod, hogy ez hasznosabb-e vagy az,
vagy hogy jobb-e mindkettő együtt.
7Édes a fény,
és a szemnek jó, ha látja a napot!
8Akárhány évet ér is meg az ember,
lelje örömét mindegyikben,
de emlékezzék meg a sötét időről, és arról a sok napról,
amelyek, amikor eljönnek, hiúságnak mutatják az elmúltakat.
9Örvendj, ifjú, fiatal korodban,
és légy jó kedvvel ifjúságod napjain!
Kövesd szíved hajlamát, és azt,
amit szemed lát! De tudd meg,
hogy mindezekért Isten törvény elé idéz!
10Űzd el a búbánatot szívedből
és tartsd távol a bajt testedtől,
hisz az ifjúkor és az élvezet is csak hiúság!
1Gondolj Teremtődre ifjúságod napjain,
mielőtt elkövetkeznek a nyomorúságos napok,
s eljönnek az esztendők, amelyekről azt mondod:
»Ezek nincsenek kedvem szerint!«
2Mielőtt elsötétül a nap,
a világosság, a hold és a csillagok,
amikor a felhők eső után újra megjönnek;
3amikor a háznak őrei reszketnek,
s az erőteljes férfiak meginognak;
az őrlő leányzók, ha kevesen vannak, felhagynak dolgukkal,
s az ablakon leskelődők homályba borulnak;
4amikor bezárulnak az utcára nyíló ajtók,
s a malom zaja elcsendesül;
amikor madárfüttyre felkelnek,
s az énekes leányzók mindannyian elhalkulnak;
5amikor a magas helyektől is félnek
s az úton ijedeznek;
amikor virágzik a mandulafa,
mikor a sáska nehezen vánszorog,
és a fűszer mit sem ér,
mert az ember elmegy örök hajlékába,
és siratók járnak körül az utcán;
6amíg el nem szakad az ezüstfonál,
és el nem reped az aranyedény,
amíg össze nem zúzódik a korsó a forrásnál,
és el nem törik a kerék a kútnál:
7visszatér a por a földbe, ahonnan vétetett,
s az éltető lehelet visszatér Istenhez, aki adta.
Jegyzetek
1,2 A »hiúság«-ként fordított héber kifejezés szó szerint leheletet jelent. Semmi sem állandó, minden csak egy lehelethez hasonlít.
1,4 Nincs igazi fejlődés, minden nemzedék a már rég megtapasztalt dolgokat éli át újra.
1,12 A király (akinek van áttekintése a dolgokról) a maga tapasztalatai alapján válaszol az élet értelmének kérdésére, egyes szám első személyben.
1,12 Sem a munka (12-15), sem a bölcsesség (16-18), sem az élvezet (2,1-2) nem ad értelmet az életnek. Az idézett két közmondás (15.18) ezt támasztja alá.
2,3 A király mindenféle utat megpróbált a boldogság elérésére, de sikertelenül.
2,12 A halálban egyforma a bölcs és a balga, a gazdag és a szegény.
3,1 Az események sorrendjét és idejét Isten meghatározta. Az ember csak követi a számára sokszor érthetetlen sorsát. Az idő Isten kezében van, az ember csak a jelen pillanat boldogságát mondhatja magáénak.
3,16 Az ártatlanul elítéltek sorsa által Isten emlékezteti az embereket arra, hogy milyen kiszolgáltatott a létük.
3,19 A Prédikátor számára a halál utáni továbbélés bizonytalan.
4,1 A társadalmi igazságtalanságok miatt jobb helyzetben vannak a megholtak, mint az élők.
4,7 A gazdagság emberi melegség nélkül nem sokat ér.
4,13 A hatalomért és a nép támogatásáért vívott harc is hiábavalóság.
5,3 A prédikátor óv a meggondolatlan fogadalmaktól és az álomban kapott kinyilatkoztatásoktól. Ehelyett a józan istenfélelmet ajánlja.
5,9 A nagy gazdagság megrontja az embert.
5,17 A korai halál semmivé teszi a gazdagság örömeit és biztonságát (vö. Lk 12,13-20).
6,6 A halál egyenlővé teszi a szegényt és a gazdagot, a bölcset és a balgát.
7,1 Szójáték: név (sém), olaj (sémen).
7,5 Szójáték: ének (sír), tövisek (szirím), edény (szír), oktalan (keszíl).
7,8 Általában a régit dicsérik a bölcsek, pedig néha az új jobb, mint a régi volt.
7,11 A Prédikátor látja, hogy az igazak is gyakran szenvednek, a bűnösöknek pedig sokszor jó sorsuk van. Isten döntései kiszámíthatatlanok. Ezért javasol a Prédikátor egy sem túl szigorú, sem túl laza erkölcsi életet, melynek legfőbb motívuma az istenfélelem.
7,23 A Prédikátor látja, hogy a hagyományos bölcsesség tanácsai milyen gyakran ellentmondanak a valóságnak.
8,2 A hagyományos bölcsesség szerint a tudás hatalom. A Prédikátor óva int a hatalmasoktól, mert velük szemben a bölcsesség tehetetlen.
8,5 A Prédikátor közmondásokkal cáfolja a hagyományos nézetet, amely szerint az igazak élete mindig sikeres. A sikeres életet nem tudja az ember elérni semmiféle igyekezet árán sem. Csak az ünnep öröme az, amit módjában van megteremteni magának.
8,16 Az emberi bölcsesség képtelen felfogni Isten cselekvésének értelmét.
9,7 Ezek a versek a záró költemény (11,9-12,7) témáit jelzik előre, és így keretbe foglalják az itt következő és egymással csak lazán összefüggő mondásokat (9,11-11,3).
9,11 A siker nem a tudáson és az igyekezeten múlik. Az idő és a szerencse játéka ajándékoz meg vele egyeseket.
9,13 A szegény ember hőstettét hamar elfelejtik.
10,5 Tévedés, szó szerint: »nem tévedés...« A prédikátor ironikusan fogalmaz.
10,16 »Gyermek« vagy: rabszolga (vö. 10,17). Egy ország jóléte a vezetőitől függ.
11,1 Az ember legyen egyszerre előrelátó, gondos (11,2), másrészt viszont rugalmas is, aki számol az előre nem láthatóval (11,1).
11,4 A túl sok fontolgatás sehová sem vezet.
11,9 Ebben a záró költeményben a Prédikátor arra buzdítja a fiatalt, hogy használja ki az ifjúság örömeit, mert a betegség és a halál majd elragadja azokat tőle.
11,9 A vers vége későbbi kiegészítés (vö. 12,14).
12,3 Az allegória értelme: az öregedő ember karjai, lábai, fogai, szemei, szája, fülei.
12,5 Az »örök hajlék« a sír.