A megigazulás gyümölcsei
Békessség Istennel.
5 1Miután tehát a hit által megigazultunk, éljünk békében az Istennel Urunk Jézus Krisztus által. 2Általa, a hit segítségével, utunk nyílt a kegyelemhez, amelyben élünk és dicsekszünk is Isten (fiai) dicsőségének reménységével.A zsidó nép sorsa
Az apostol együttérez népével.
9 1Igazat mondok Krisztusban, nem hazudom lelkiismeretem tanúsága szerint a Szentlélekben: 2nagy az én keservem és szüntelen szívem fájdalma. 3Inkább azt kívánnám, hogy magam legyek átkozottként távol Krisztustól testvéreimért, test szerint való rokonaimért, az izraelitákért. 4Övék az istenfiúság, a dicsőség, a szövetségek, a törvényadás, az istentisztelet és az ígéretek. 5Övék az ősatyák, és test szerint közülük való Krisztus, aki mindenekfölött való, mindörökké áldott Isten. Ámen.A zsidó nép és Isten ígéretei.
6Arról szó sincs, hogy Isten szava megdőlt volna. Hiszen nem mind izraelita, aki Izraeltől származik. 7És nem is mindnyájan Ábrahám gyermekei azért, mert leszármazottjai. Inkább: „Izsák utódait hívják ivadékoknak.” 8Más szóval: nem a testnek gyermekei gyermekei Istennek, hanem az ígéret gyermekei számítanak utódoknak. 9Az ígéret ugyanis így hangzik: „Akkor eljövök és Sárának fia lesz.” 10De nemcsak nála volt így, hanem Rebekánál is, aki Izsák atyánktól együtt foganta fiait. 11Mielőtt azonban világra jöttek volna, s mielőtt még jót vagy rosszat tettek volna – hogy érvényesüljön Isten szabad választása, 12mely a tettektől függetlenül csak a meghívó akaratától függ –, Rebeka ezt a kijelentést kapta: „Az idősebb szolgál majd az ifjabbnak.” 13Írva van ugyanis: „Jákobot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem.”Isten szabad választása.
14Mit szóljunk ehhez? Nem igazságtalanság ez Isten részéről? 15Szó sincs róla! Hiszen megmondta Mózesnek: „Irgalmazok, akinek irgalmazok, és könyörülök, akin könyörülök.” 16Tehát nem azon múlik, aki erőlködik vagy aki törtet, hanem az irgalmas Istenen. 17Az Írás ugyanis azt mondja a fáraónak: „Azért támasztottalak téged, hogy megmutassam rajtad hatalmamat, és hogy híre terjedjen nevemnek világszerte.” 18Így hát akinek akar, irgalmaz, és akit akar, megátalkodottá tesz. 19Erre ezt az ellenvetést teszed: „Miért von felelősségre akkor mégis? Hiszen ki állhat ellen akaratának?” 20Ember, ki vagy te, hogy perbe szállj az Istennel? Mondhatja-e a mű mesterének: miért alkottál engem ilyennek? 21Vagy nem a fazekastól függ, hogy ugyanabból az anyagból egyik edényt díszesnek, a másikat közönségesnek készíti? 22Ha tehát Isten nagy türelemmel elviselte a harag edényeit, melyeket pusztulásra szánt, nem azért tette-e, hogy megmutassa haragját és kinyilvánítsa hatalmát? 23Ha viszont az irgalom edényein, melyeket a dicsőségre készített, dicsőségének gazdagságát akarja megmutatni? 24Ezek közé hívott meg minket, nemcsak a zsidók, hanem a pogányok közül is.Isten új népe.
25Ozeásnál így szól: „Népemnek hívom azt, amely nem népem,s kedveltnek azt, amely nem kedves nekem,
(s irgalmat nyertnek azt, amely irgalom híján volt). 26Ahelyett, hogy azt mondanák nekik:
nem vagytok az én népem,
az élő Isten fiainak hívják majd őket.” 27Izajás pedig fennszóval hirdeti Izraelről: „Ha annyi is Izrael fiainak száma, mint a tenger fövenye, csak a maradék üdvözül.” 28Beteljesíti és hamarosan végre is hajtja a földön jövendölését az Úr. 29Azt is előre megmondta Izajás:
„Ha a seregek Ura nem hagyott volna nekünk utódot, olyanok lettünk volna, mint Szodoma,
és Gomorrához hasonlóan jártunk volna.”
A zsidó nép bűnössége.
30Mit szóljunk ehhez? A pogányok, akik nem törekedtek megigazulásra, megigazulást nyertek, mégpedig a hit által igazultak meg. 31A zsidó nép viszont, mely a törvényből eredő megigazulásra törekedett, nem jutott el a törvény teljesítésére. 32Ugyan miért nem? Mert nem a hit által, hanem tettekkel akarta elérni. Megbotlottak a botlás kövében, 33amint írva van:„A botlás kövét és a botrány szikláját teszem le Sionban, szégyent nem vall, aki hisz benne.”
Testvérek!
10 1Szívem vágya és könyörgésem az Istenhez, hogy üdvözüljenek. 2Tanúságot teszek róluk, hogy van bennük buzgóság Istenért, de hiányzik a helyes megértés. 3Félreismerik ugyanis az Istentől eredő megigazulást, és a magukéval próbálják helyettesíteni. Nem vetik alá magukat az Istentől eredő megigazulásnak. 4Márpedig a törvény végső célja Krisztus, aki által minden hívő megigazul.Hit nélkül nincs megigazulás.
5Mózes azt írja a törvényből eredő megigazulásról: „Csak az az ember fog élni általa, aki teljesíti.” 6A hitből eredő megigazulásról viszont így szól: „Ne kérdezd magadban: ki megy föl a mennybe?” – tudniillik, hogy Krisztust lehozza. 7Vagy: „ki száll le az alvilágba?” – tudniillik, hogy Krisztust fölhozza a holtak országából. 8Mit mond is hát? „Közel van hozzád az ige, ajkadon és szívedben van” – tudniillik a hit igéje, melyet hirdetünk. 9Ha ajkaddal vallod, hogy Jézus az Úr, és szívedben hiszed, hogy Isten föltámasztotta őt halottaiból, üdvözülsz. 10A szívbéli hit ugyanis megigazulásra, a szóbeli megvallás az üdvösségre szolgál. 11Az Írás is azt mondja: „Senki szégyent nem vall, aki hisz benne.” 12Nincs különbség zsidó meg pogány közt, mert mindnyájunknak egy az Ura, aki bőkezű mindazok iránt, akik segítségül hívják. 13„Mindaz, aki az Úr nevét hívja segítségül, üdvözül.”A zsidó nép maga okozta hitetlenségét.
14De hogyan is hívhatják segítségül azt, akiben nem hisznek? S hogy higgyenek abban, akiről nem hallottak? S hogyan halljanak hírnök nélkül? 15S hogyan hirdessen az, akit nem küldtek? Hiszen meg van írva: „Mily kedves a lépte annak, (aki békét hirdet), aki jó hírt hoz.” 16De nem mindnyájan engedelmeskednek az evangéliumnak. Ezért kérdi Izajás is: „Uram, ki hisz a tőlünk hallottaknak?” 17A hit tehát hallásból ered, a hallás pedig Krisztus igéjéből. 18De kérdem: vajon nem hallották? Hiszen„Végig a földön szárnyal a szavuk,
világ végéig elhat szózatuk.” 19Tovább kérdem: éppen Izrael nem értette meg? Már Mózes megfelelt rá: „Féltékenységre ingerellek azok ellen, kik nem népem, haragra indítlak az értelmetlen nép ellen.” 20Izajás meg nyíltan megmondja:
„Ki nem keresett, rám talált,
fölismert, ki utánam nem járt. 21Izraelhez azonban így szól: „Naphosszat kitárom karomat a hitetlen, ellenszegülő nép felé.”
A zsidó nép kiválasztott maradéka.
11 1Azt kérdem tehát: vajon Isten elvetette népét? Szó sincs róla! Hisz én is izraelita vagyok, Ábrahám véréből, Benjamin törzséből. 2Isten nem vetette el népét, melyet öröktől fogva kiválasztott. Nem tudjátok mit mond az Írás Illés történetében, mikor így vádolta Izraelt Isten előtt: 3„Uram, prófétáidat fölkoncolták, oltáraidat lerombolták, csak magam maradtam meg, de nekem is életemre törnek.” 4S mit felelt rá az isteni szózat? „Megtartottam magamnak hétezer férfit, akik nem hajtottak térdet Baál előtt.” 5Így a jelenben is van egy maradék, akiket a kegyelem választott ki. 6De ha ez kegyelem alapján történt, akkor nem tettek fejében, különben a kegyelem már nem volna kegyelem.A pogányok megtérésének hatása a zsidó népre.
7Hogy is állunk tehát? Amit Izrael keresett, azt nem érte el. Csak a kiválasztott maradék érte el. A többiek elvakultak, amint meg van írva: 8„Isten értetlenség lelkét bocsátotta rájuk, látásra nem nyíló szemet, hallásra nem táruló fület mind a mai napig.” 9És Dávid azt mondja:„Asztaluk legyen csapdává és tőrré
megtorlásukra, meg botránykővé. 10Homályosodjék el szemük ne lássanak,
és nyomorítsd görbére hátukat.” 11Kérdem tehát: azért botlottak meg, hogy elessenek? Szó sincs róla! Vétkükből inkább üdvösség fakadt a pogányoknak, hogy versenyre serkentse őket. 12Ha pedig vétkük gazdagítja a világot és megfogyatkozásuk is hasznos a pogányoknak, mennyivel inkább lesz azzá teljes számuk. 13Nektek pogányoknak meg azt mondom: amennyiben a pogányok apostola vagyok, hivatásomat nagyra tartom. 14Szeretném versengésre serkenteni véreimet és szeretnék legalább néhányat közülük az üdvösségre vezetni. 15Ha ugyanis már elvetésük is megbékélése a világnak, mi más lesz fölvételük, ha nem élet a halálból? 16Ha szent a búza zsengéje, szent lesz a kenyér is; s ha szent a gyökér, szentek lesznek az ágak is. 17Ha egyik-másik ág le is tört, s te vad olajfa létedre beléjük lettél oltva, és részese lettél az olajfa gyökerének és dús nedvének, ne dicsekedjél az ágak rovására. 18Ha mégis dicsekednél, tudd meg: nem te hordozod a gyökeret, hanem a gyökér téged. 19Mondhatnád ugyanis: letörtek az ágak, hogy én legyek beoltva. Ez igaz. 20A hitetlenség miatt törtek le, te viszont a hit által állsz. Ne légy tehát fönnhéjázó, inkább félj. 21Ha ugyanis a természetes ágaknak nem kegyelmezett Isten, hátha neked sem kegyelmez. 22Értsd meg hát Isten jóságát és szigorúságát: szigorúságát a vétkesek iránt irántad pedig Isten jóságát, föltéve, ha megmaradsz a jóban, különben téged is lenyesnek. 23De ők is be lesznek oltva, ha nem maradnak meg hitetlenségükben, mert Istennek van hatalma ahhoz, hogy újra beoltsa őket. 24Ha tehát téged levágtak a természetes vadolajfáról, és a természet rendjén kívül beoltottak a nemes olajfába, mennyivel inkább lesznek beoltva saját olajfájukba azok, akik természet szerint is odavalók.
A zsidók jövendő megtérése.
25Nem szeretném, testvérek, hogy tájékozatlanok maradjatok e titok dolgában, hogy bölcseknek ne képzeljétek magatokat. A vakság csak részben veri Izraelt, míg a pogányok teljes számban meg nem térnek. 26Akkor majd egész Izrael üdvözül, amint írva van: „Sionból jön a szabadító,ki eltörli Jákob gonoszságát: 27ez lesz szövetségem velük,
amikor megbocsátom bűnüket.” 28Az evangéliumot tekintve ugyan ellenségek, a ti javatokra, de a kiválasztás által kedvesek őseik miatt. 29Isten ugyanis nem bánja meg kegyelmi adományát és meghívását. 30Hiszen, amint egykor ti nem hittetek Istennek, de most azoknak hitetlensége miatt irgalmasságot találtatok, 31úgy ők ma hitetlenekké lettek az irántatok tanúsított irgalmasság miatt, hogy egykor majd irgalomra találjanak. 32Isten hagyta, hogy mindnyájan hitetlenségbe merüljenek, hogy mindenkin könyörüljön. 33Mekkora a mélysége Isten gazdagságának, bölcsességének és tudásának! Mily megfoghatatlanok szándékai,
mily kifürkészhetetlenek útjai! 34Vajon ki látta az Úr gondolatait?
Tanácsot ki adott neki? 35Ki kölcsönzött neki,
hogy visszakövetelhetné tőle? 36Minden belőle, általa és érte van,
dicsőség néki mindörökké! Ámen.