Káldi-Neovulgáta

Teremtés könyve

A Teremtés könyve (Genesis) nem keletkezésének kora, hanem tartalma miatt áll a Biblia elején. Két, eltérő hosszúságú részből áll. Az 1-11. fejezet a világ, az ember és a népek őskori jóságáról szól, de egyúttal lázadásról, bűnről, büntetésről és halálról is. A Szentírás első fejezetei képekben és példák segítségével beszélnek Istenről és az emberiségről. Elmondják, hogy az emberek a hit fényében mit tartanak saját magukról, miként próbálják megtapasztalni és megérteni Istent; hogyan fogják fel saját jelenlétüket a világmindenségben, küldetésüket a világban és a világért; milyen tapasztalataik vannak a bűnről, halálról, bűnösségről, megbocsátásról és a kegyelemről. A szövegek bemutatják a világ jóságát és elénk állítanak egy boldog emberiség-képet; de tudnak arról a pusztító erőről is, amely kezdettől fogva megvan az emberben. A könyv nem képes és nem is akar választ adni természettudományos vagy biológiai kérdésekre. A 12-50. fejezet Izrael népének előtörténetéből fennmaradt hagyományokat tár elénk; olyan történeteket, amelyek azt mutatják be, hogyan él az ember mint közösség. Ez a közösség az ősatyáktól (pátriárkáktól), Ábrahámtól, Izsáktól, Jákobtól és Józseftől ered. A könyv azért beszél az ő történetükről, mert fiaik és a nagyobb közösségek is ebből értik meg saját létüket, saját tapasztalataikat: az atyák és fiúk együttéléséről (Ábrahám) éppúgy, mint a testvérek közösségéről (Jákob és Ézsau, József és testvérei). Izrael pátriárkái nemcsak Isten népének ősei: ők ma is a hívők ősatyái a zsidóság, a kereszténység és az iszlám számára. Az ősatyák kora már régen elmúlt (Kr. e. 1700 körül), de a róluk szóló elbeszélések – a hosszú évszázadokon át is, amikor szóban adták tovább őket – megőrizték ennek az ősi kornak az emlékeit (pl. az életformáról, a szokásokról, a közösségi élet szabályairól). A Teremtés könyve mint egész, nem más, mint előtörténet Isten népe történetéhez, amely a Kivonulás könyvével kezdődik és még ma is folytatódik. Minthogy ez a történet egyetlen egység, csak a legősibb kezdeteiből kiindulva érthetjük meg.