6
1Amikor azután az emberek sokasodni kezdtek a földön, és leányokat nemzettek,
2látták az Isten fiai, hogy az emberek leányai szépek, és feleségül vették közülük mindazokat, akiket kiszemeltek.
3Isten ekkor így szólt: »Ne maradjon lelkem örökké az emberben, mivel test: százhúsz esztendő maradjon meg napjaiból!«
4Óriások voltak a földön azokban a napokban – azután, hogy az Isten fiai bementek az emberek leányaihoz, és azok szültek –, ezek az ősidők erős, híres férfiai.
5Amikor azonban az Úr látta, hogy nagy az ember gonoszsága a földön, és hogy szíve minden gondolata folyton gonoszra irányul,
6megbánta az Úr, hogy embert alkotott a földön, és mélyen bánkódva szívében
7így szólt: »Eltörlöm a föld színéről az embert, akit teremtettem, az embert és a jószágot, a csúszómászót és az égi madarat, mert bánom, hogy alkottam őket!«
8Noé azonban kegyelmet talált az Úr előtt.
9Noé nemzetségének története a következő. Noé igaz és tökéletes ember volt nemzedékében: Istennel járt.
10Három fiút nemzett: Szemet, Kámot és Jáfetet.
11A föld azonban megromlott Isten előtt, és telve volt gonoszsággal.
12Amikor aztán látta Isten, hogy a föld megromlott – mert romlott útra tért minden test a földön –,
Jegyzetek
6,1 A vízözön története két elbeszélés (»jahvista« és »papi« [J és P]) keveréke, innen az eltérések (a bárka méretei, a víz emelkedése, a vízözön időtartama, az állatok száma, stb.). Más népek is áthagyományoztak elbeszéléseket hasonló ősi katasztrófákról (pl. a mezopotámiai Atrahasis mítosz). A bibliai elbeszélés a mezopotámiai árvízkatasztrófát mint Isten ítéletét ábrázolja.
6,1 Töredékes és homályos hagyomány. Az »istenek fiai« jelenthetik a bukott angyalokat, vagy Szet jámbor utódait, akik a bűnös káinitákkal keveredtek.
6,5 Isten »kötve van« a teremtett világhoz (mert szereti): látja, bánkódik rajta.
6,9 Papi hagyomány [P].